Slaap goed.

Iedereen weet dat voldoende rust en ontspanning van belang zijn om zowel lichamelijk als geestelijk in balans te blijven. Natuurlijk kun je daaraan werken maar het spreekt voor zich dat er van tijd tot tijd situaties in je leven zullen ontstaan die veel stress opleveren. Moeilijke situaties kunnen je soms zelfs zo bezighouden dat je de slaap niet goed kunt vatten. En als je slecht – of zelfs niet slaapt raak je langzaam maar zeker het vermogen kwijt om de dingen te doen waarmee je jezelf staande kunt houden. Hoe mooi is het dan als je een simpele methode kent waarmee je gemakkelijk de slaap kunt vatten!

Juist tijdens momenten waarin je het moeilijk hebt is het van belang om terug te kunnen vallen op de (positieve) inzichten en vaardigheden die je hebt ontwikkeld om moeilijke situaties het hoofd te kunnen bieden. Zelfs wanneer je weet wat je te doen staat  kosten moeilijke situaties altijd meer dan normaal gesproken het geval is en daarom heb je des te meer rust nodig. Voldoende slaap is (sowieso) belangrijk maar wat nu als je tijdens een moeilijke periode door al het denken en piekeren de slaap ineens niet meer zo goed – of zelfs helemaal niet meer kunt vatten!? Dan is slecht slapen niet alleen het gevolg van de stress maar wordt het slechte slapen ook nog eens de (ongewenste) aanjager daarvan!

Slaap goed - EmovisieEr bestaan tal van middelen om in slaap te vallen maar een naturlijke methode is echt altijd de beste methode om in een zo gezond mogelijk slaapcyclus te geraken. Die is uiterst belangrijk voor o.a. de (natuurlijke) verwerking van dat wat je meemaakt en – bezighoudt in het dagelijks leven.

Plof daarom niet meteen je bed in maar zorg dat je lichaam ‘begrijpt’ dat het naar bed gaat. Hoe hectisch je gespannen leven ook is; een eenvoudig ommetje, een schep buitenlucht en een douche brengen je lijf al veel beter in gereedheid om te gaan slapen. Grijp dus niet meteen naar alcohol of pillen als schaapjes tellen niet meer werkt tijdens de malende gedachtestroom maar stap rustig je bed in en probeer de volgende eenvoudige methode eens:

De 4-7-8 methode:

  1. Neem een gemakkelijke houding aan
  2. Houd het puntje van je tong tegen de achterkant van je tanden
  3. Adem rustig 4 seconden met gesloten mond in door je neus
  4. Houd je adem 7 seconden vast
  5. Adem in 8 seconden uit door je mond met een zacht blazend (whoof) geluid
  6. Herhaal de cyclus (niet vaker dan) 4 keer

NB:

  • Houd je tong constant, dus ook tijdens het uitademen, op z’n plaats
  • Adem in met buikademhaling voor de beste zuurstofopname
  • Doe deze oefening, indien mogelijk, ook (maximaal) één keer overdag                                                                                                                                    Bron:  Andrew Weil.

Veel mensen die deze methode toepassen vallen snel in slaap. Anderen hebben iets meer oefening nodig , maar iedereen weet dat oefening kunst baart .  Succes en slaap goed!

Goed slapen ligt aan de basis van het overwinnen van je moeilijkheden. Je kunt altijd aan die overwinning werken, al dan niet met professionele hulp. Vraag hier gerust om informatie, je bent welkom!

Dit bericht is geplaatst in Behandelaar, Burnout, Counselling, crisis, depressie, EMDR, herfstdip, Hulpverlening, midlifecrisis, persoonlijke crisis, Persoonlijke ontwikkeling, rouw, seizoensdepressie, Therapie, winterdepressie, winterdip en getagd, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *