Vast in een moeilijke situatie? Weet dat je ge-RET kunt worden!

Wanneer je steeds langer ervaart dat alles tegenzit en je daarbij het gevoel hebt dat niemand je begrijpt, kan stress steeds hoger oplopen.  Het is zeer begrijpelijk dat alles wat daar nog net even bovenop komt, al lijkt het soms nog zo klein, de last uiteindelijk loodzwaar maakt.
Overspannen gevoelens en gedachten kunnen hardnekkige overtuigingen in jezelf naar boven brengen en daarmee elk zicht op verbetering ontnemen en onbewust tot gedrag leiden waarmee je jezelf in een neerwaartse spiraal brengt.
Dan is het goed te weten dat er een manier bestaat om de emoties en het gedrag waar je last van hebt om te buigen, waardoor je weer een positieve draai aan je leven kunt geven.

In de cognitieve gedragstherapie bestaat de RET methode. Deze gaat over bepaalde opvattingen die je over (moeilijke) situaties in je leven hebt. Je wroet er niet mee in het verleden, maar focust ermee op je gedrag in het hier en nu.
De methode helpt je om anders tegen een moeilijke situatie aan te kijken, waardoor je gevoel en je gedrag min of meer vanzelf ten positieve veranderen in die moeilijke situatie. Zo creëer nieuwe positieve energie en ontstaat er een beter perspectief.

Emovisie RETNatuurlijk wil en zal ik je een aantal stappen aan de hand doen, maar weet wel dat het gaat om de manier waarop je het oppakt. Wanneer het je niet in een of een paar keer lukt om te volharden komt dat zeer waarschijnlijk door de gevolgen van de moeilijke situatie waarin je zit.  Wanneer je merkt dat je energie daardoor weg is gelopen is het goed om je te bedenken dat professionele hulp zeer raadzaam is (je bent welkom!).

De aanpak begint met de situatie waarin je zit te beschrijven en je gedachte(n) hierover uit te spreken. Dan volgen de helpende stappen en stel je jezelf de vraag:

  1. Is deze gedachte echt waar?

Behulpzame vragen hierbij zijn:

  1. Hoe komt het dat dit zo is?
  2. Weet ik dit zeker?
  3. Hoe weet ik dit dan zo zeker?
  4. Is dit altijd zo?
  5. Geldt dit dan voor iedereen?

Bij de stap die hierop volgt stel je jezelf de volgende vraag:

  1. Voel ik me beter door de gedachte die mij nu al een poosje in een greep houdt?

Nu is het moment aangebroken om de volgende uitdaging aan te gaan:

  1. Probeer andere rationele gedachten te bedenken die je helpen om je beter te voelen.

Wees hierbij realistisch en baseer je op de objectieve werkelijkheid! Bedenk nieuwe gedachten die maken dat je je beter voelt en gedraagt en bedenk  daarbij welke positieve reacties je daardoor uit je omgeving terug kan gaan krijgen.
En weet dat wanneer je niet of moeilijk op andere gedachten kunt komen – schrik ook niet als je weerstand ervaart – een professionele hulpverlener in staat is om die uit jou naar boven te halen.

Wanneer je bewust met een methode als RET aan de slag gaat betekent dit dat je kiest voor een andere kijk op de moeilijke situatie die je leven nu beheerst en ontdek je dat je door het zetten van de nieuwe stappen die zich aandienen beter in staat zult raken om gedrag te ontwikkelen waarmee je jezelf in een betere positie kunt brengen.

Hoe heerlijk is het om achteraf gesterkt te kunnen zeggen dat je ge-RET bent!

Vraag hier gerust om informatie voor hulp bij je eerste stap richting beter!

Dit bericht is geplaatst in Behandelaar, Burnout, Counselling, Creatief denken, crisis, depressie, Hulpverlening, midlifecrisis, persoonlijke crisis, Persoonlijke ontwikkeling, Therapie, Zingeving en getagd, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *