Wees niet bang voor angst!

Om je dromen na te jagen, wensen te vervullen, nieuwe uitdagingen aan te gaan, zul je dingen in beweging moeten zetten. Precies hetzelfde geldt wanneer je moeilijkheden op je levenspad wilt overwinnen.  Wie angst op zijn weg als een stopteken blijft zien blijft steken, maar wie daarmee goed om weet te gaan komt vooruit.

Wie iets in zijn leven moet of wil veranderen of overwinnen zal daarvoor buiten zijn comfortzone; de veilige modus moeten stappen en dat geeft soms het gevoel dat je een stuk veiligheid opgeeft. Dat is soms best eng waardoor vaak gedacht wordt dat het toch niet zal lukken, waarmee ook dikwijls bij voorbaat al wordt opgegeven. Hiermee geef je toe aan je angst en geef je gevoelens van onvrede een kans om uit te groeien tot een loodzware, besmettelijke last.

Wees niet bang voor angst . EmovisieEen cliënt die haar angst (onbewust) in stand hield zei eens: “Ik luister altijd naar mijn gevoel en als het niet goed voelt en ik word angstig dan haak ik onmiddellijk af.”
Angst is om te beginnen een ‘normaal’ gevoel. Je mag ook angstig zijn want het is ook een signaal met een duidelijke functie. Als je het ervaart is het namelijk goed om je af te vragen wat je zo bang maakt en wat deze angst je te vertellen heeft.  Zo maak je van je angst een indicator die tot persoonlijke groei leidt in plaats van een definitief stopteken waardoor je blijft hangen in een van de doodlopende stegen van je persoonlijke groei.

Het lijkt vaak makkelijker om uit angst dingen niet te doen. Sommige mensen zijn er zelfs (onbewust) expert in om doorlopend excuses te bedenken om (uit angst) problemen of ontwikkelingsfases vooral niet aan te gaan. Zij denken bijvoorbeeld:

  • Het voelt niet goed, ik doe het niet.
  • Ik weet nu wat ik heb en niet wat ik krijg.
  • Verandering is misschien goed, maar het lukt toch niet
  • Het zal best goed zijn, maar ik heb de mogelijkheden toch niet

Het is heel menselijk om houvast te willen hebben in het leven en wanneer angst je in de weg staat is het al net zo begrijpelijk dat je (onbewust) excuses blijft zoeken, waardoor je moeilijke situaties en gevoelens van onvrede (onbewust) juist in stand houdt, terwijl je je innerlijk wel beter wilt voelen.

Als je angst bewust als positieve indicator gaat zien en gebruiken weet je wat je bang maakt en weet je wat de angst je te vertellen heeft. Juist dan kun je beter onderzoeken wat je nodig hebt om de confrontatie aan te gaan.
En wie zijn al bestaande talenten en vaardigheden daarbij beter leert kennen en benutten zal nieuwe ervaringen, buiten de comfortzone, beter aan kunnen en zo ook toename van zelfvertrouwen gaan ervaren. Zo overwin je je angst en groei je als mens.

Wie angst als indicator gebruikt is in staat daar voorbij te kijken:

  • Ik voel me angstig, hoe komt dat?
  • Ik voel me angstig, welke kwaliteiten en talenten kunnen mij behulpzaam zijn?
  • Ik voel me opnieuw angstig, hoe heb ik het de vorige keer overwonnen?
  • Ik voel me angstig, wie kan ik om raad vragen om het zelf te overwinnen?

Wie de veilige modus durft te verlaten geeft zichzelf de ruimte om zijn mogelijkheden te verkennen en  die verder te ontwikkelen. Wees daarbij niet bang voor angst, het is immers de indicator die je kan helpen jezelf te overtreffen!

Moeite met angst? Vraag hier gerust om hulp!
Voor traumatische angst kijk ook eens hier

Dit bericht is geplaatst in Burnout, Communicatie, crisis, depressie, EMDR, Hulpverlening, midlifecrisis, persoonlijke crisis, Persoonlijke ontwikkeling, Zingeving en getagd, , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *